Aula_close Layer 1

Differentieret læring i små læringsgrupper generelt samt relationsarbejde og særligt fokus på sprogarbejde er nøgleord i vores pædagogiske praksis

Differentieret læring foregår i små læringsgrupper

Vi prioriterer at inddele børnene i små læringsgrupper, når vi arbejder med fordybelse. Her tilrettelægger vi aktiviteter, der tager udgangspunkt i børnenes nærmeste udviklingszone, alder eller interesser.

Vi har valgt at have fokus på et overordnet fælles emne om foråret og et om efteråret i hele huset. Tilrettelæggelsen af de enkelte aktiviteter sker også her med hensyntagen til børnegruppernes alder, udvikling og interesse for emnet.

Inkluderende fællesskaber understøtter vi ved at anvende ICDP som metode i vores relationsarbejde

Vores arbejde med at skabe inkluderende fællesskaber er afgørende i forhold til at opnå et godt psykisk læringsmiljø, ligesom anvendelsen af ICDP principperne bidrager til, at alle børn føler sig anerkendte og får støtte til at indgå i sociale fællesskaber, hvor de føler sig værdifulde.

I forbindelse med det psykiske læringsmiljø er det vigtigt, at det pædagogiske personale tager ansvaret for at skabe en god stemning, hvor alle trives og føler sig godt tilpas.

Et godt sprogmiljø understøttes i hverdagen generelt for alle børn, ligesom der laves specifikke tiltag i forhold til de børn, der har særligt behov for dette

Vi har i Bornholmsgade særdeles stor opmærksomhed på at understøtte alle børns sproglige udvikling. Dette kommer i dagligdagen til udtryk ved, at personalet er meget bevidste om at sætte ord på alt, som f.eks. hvad navnet er på den mad, som de spiser og hvilke aktiviteter og lege, børnene har mulighed for at deltage i. Vi anvender generelt et tydeligt kropssprog, men i særdeleshed i forhold til vuggestuebørnene og de børn, som fra start af ikke kan forstå eller tale dansk overhovedet eller kun i et meget ringe omfang.

Vi synger meget sammen med børnene og gerne med tilhørende fagter, ligesom vi anvender rim og remser. Som metode kan vi nævne dialogisk læsning, ligesom en af vores sprogpædagoger har udarbejdet meget sprogmateriale, som f.eks. sprogkasser samt mapper med sanglege til inspiration for resten af personalet i huset.

Opsporingsmodellen:

Trivselsevaluering 2 gang om året for børn i aldersgruppen 0-2 år

Trivselsevaluering 1 gang om året for børn i aldersgruppen 3-6 år

En central metode i Opsporingsmodellen er de systematiske trivselsevalueringer af alle børn i alderen 0-6 år.  Trivselsevalueringerne skal hjælpe med at opdage børns eventuelle manglende trivsel på et tidligt tidspunkt.

Samarbejde med forældre om trivselsevaluering

Samarbejdet med forældre er afgørende i forhold til et barns trivsel.  Det er forældrene der kender barnet bedst.  Forældre orienteres om, at der gennemføres trivselsevaluering og inddrages hvis evalueringen giver anledning til ekstra opmærksomhed eller bekymring i forhold til barnets trivsel.

Forældreportalen

I Aalborg Kommune bruger vi Rambølls Forældreportal. Forældreportalen er en digital portal, som samler de oplysninger, der er behov for i dialogen om dit barns trivsel. Vi bruger Forældreportalen i forbindelse med trivselsevalueringer og sprogvurderinger.

For yderligere information henvises til Aalborg kommunes hjemmeside